Lassan 20 éve kutatom és oktatom a tanulási stratégiákban rejlő lehetőségeket. Azért kezdtem bele ebbe a munkába, mert én magam sem tudtam tanulni, és az esetemben is sokáig úgy volt, hogy a bennem lévő kreativitás életem végéig kihasználatlan marad. Amíg élek, hálás leszek azoknak a kutatóknak és tanítóknak akik ötleteket és inspirációt adtak a saját tanulási stratégiám felépítéséhez, és ahhoz, hogy mindezeket mások hasznára válva taníthassam.
Ezt gondolom a jövő generációjáról:
A magolásról
Nagyon sokszor hallottam már szülőktől, felnőtt emberektől azt, hogy “én sem tudtam sohasem tanulni, mert nem tudtam magolni”. Szerintem érdemes volna tisztázni a magolás fogalmát, mert a magolás a legrosszabb tanulási módszer amit csak el tudok képzelni.
A magolás nem más mint az amikor a tanulnivalót ismétléssel és gyakorlással tesszük magunkévá. Csakhogy itt éppen a megértés az ami elveszik, ugyanis ez esetben nem a tanyanyagot tanuljuk meg, hanem csak a szövegét. Lehet hogy másnap a felelésnél gyönyörűen el tudjuk mondani, csak ha a tanár belekérdez, akkor nem tudunk rá válaszolni, mert az anyagot elmondtuk ugyan, de nem értünk belőle egy mukkot sem. Ilyenformán -ha elegendő időnk van- bármilyen tananyagot, bármilyen nyelven be tudunk magolni, csak éppen semmi értelme nincs.
Sokkal jobban járunk ha minden tananyagot a megértés felől közelítünk meg. Már csak azért sem szabad sajnálni erre az időt, mert ha először a megértéssel és értelmezéssel foglalkozunk, azzal már hetven-nyolcvan százalékban meg is jegyeztük. Ám ha magolással akarjuk a szöveget megjegyezni, sokkal több időt vesz igénybe az ismételgetés és újraolvasgatás, de a tudásunk nem lesz stabil. A másnapi felelésnél azon fogunk izgulni hogy “csak az első szó jusson eszembe!” Ugye ismerős ez az aggodalom? 🙂
A tananyag értelmezésére pedig számtalan lehetőségünk van.
- Ha bevonjuk a kreativitásunkat, és viccesen, játékosan elképzeljük az anyagot, azzal nem csak jól megértettük, hanem még jól is szórakoztunk.
- Érdemes jegyzeteket is készíteni az értelmezés során, de ezeket a jegyzeteket mindenképpen színes ceruzákkal készítsük! Hasznos lehet az egyes tananyagrészeket külön színnel írni vagy rajzolni, így a fejünkben is elkülönülnek a különböző részek.
- De talán az egyik legfontosabb dolog, hogy folyamatosan kétkedjünk, vagyis rendszeresen tegyük fel a következő kérdéseket: Miért? Hogyan? Biztosan? Ezzel felkeltjük a saját kíváncsiságunkat, és ha választ keresünk a kérdéseinkre, az anyagot jó alaposan meg is tanultuk.
- Végül, de nem kihagyható módon, mindig gondoskodjunk az ismétlésről! Miközben ismételgeted a saját jegyzeteidet, bevésed az anyagot, és másnap nem kell azon aggódnod, hogy hogyan is kezd el a feleletedet.
Jusson eszedbe feliratkozni a YouTube csatornámra, a Tanulási Tippek hírlevélre, és a Facebook oldalamra!
“Nincs rossz tanuló, csak rosszul tanuló!”
Sok sikert!
Barátsággal,
Lantos Mihály